Motorschip Poelau Laut (1928-1959)

 

Het schip voer voor de Stoomvaartmaatschappij Nederland (1870-1970) en werd vernoemd naar het eiland Laoet, dat in de Indische Archipel ligt. Niet verwonderlijk, de Maatschappij Nederland was één van de grootste scheepvaartmaatschappijen van ons land, die regelmatige lijndiensten onderhield op het toenmalige Nederlands Indië.

 

Gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij Amsterdam in 1928/1929 voor fl 4.194.612.-, omgerekend: € 1.905.278.-

 

Afmetingen en vermogen:

Totale lengte: 149,36 meter, breedte: 18,60 meter. De hoofdmotor werd geleverd door de firma Sulzer uit Winterthur (Zwitserland), een 2-takt enkelwerkende  8 cilinder dieselmotor met een vermogen van 7.040 epk. Hiermee kon de Poelau Laut een snelheid halen van 14 zeemijlen per uur (1 zeemijl= 1852 meter).



Motorschip Poelau Laut (1928-1959)

 

                                                                      

 

Het ontwerp was van ir. H.N. Prins, bekende scheepsontwerper; hij was ook de geestelijke vader van het motorschip Oranje, nog op veel zeeschilderijen te zien.

 

Haar maidentrip ging richting Nederlands Indië en in het begin van de 2de wereldoorlog, in 1941, werd de Poelau Laut ingezet voor de Britse oorlogsindustrie en voorzien van een 4-inch kanon. In 1942 werd zij in San Francisco verbouwd tot troepentransportschip. Zij ging varen onder commando van de United War Shipping Administration. Tijdens de oorlogsjaren (1940-1945) legde de Poelau Laut 300.000 zeemijlen af.

 

In november 1945 kwam het schip weer ter beschikking van de Maatschappij Nederland, maar onderging eerst langdurige motorreparaties te Los Angeles.

In oktober 1946 kwam zij weer in dienst voor de vaart op Tandjoeng Priok.

In 1948 werd zij in haar oude staat teruggebracht met een accommodatie voor 54 passagiers.

Zij voer nog 11 jaar en in maart 1959 werd de Poelau Laut voor de sloop verkocht naar Hongkong.

 

De Poela Laut was een ‘gelukkig’ schip tijdens de 2de wereldoorlog.

Zij had 3 zusterschepen, maar zij was de enige die de 2de wereldoorlog overleefd heeft.

Haar zusterschepen waren:

 

ms. Poelau Tello, in 1942 door de Japanse luchtmacht gebombardeerd in de haven van Padang en uitgebrand.

 

ms. Poelau Bras, in 1942 op 180 zeemijlen uit de Zuidkust van Java door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip Hiryu gebombardeerd en gezonken.

Hierbij kwamen144 opvarenden om.

 

ms Poelau Roebiah, in 1943 in de Caribische zee zuidelijk van Cuba getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U 759 en daarna gezonken. Hierbij kwamen 2 opvarenden om.

 

Bron: DE EEUW VAN DE ‘NEDERLAND’, geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maat-

           schappij ‘NEDERLAND’.

 

Auteur: A.J.J. MULDER